Slovenský návrhář Fero Mikloško vytvořil spolu s Dedoles limitovanou letní kolekci. Jak vznikala a čím je výjimečná?


Módní návrhář Fero Mikloško patří na Slovensku ke špičce módního návrhářství. Mít ve skříni kousek od něj chce téměř každá žena a jeho tvorbou se na veřejných akcích pyšní nejedna slovenská celebrita. Oblíbený návrhář za poslední rok nezahálel a spolu se slovenskou značkou Dedoles vytvořil exkluzivní letní kolekci Mikloško X Dedoles.


Jak ses dostal k designu?

K designu jsem měl blízko už v mládí. Už jako dítě jsem se začal zajímat o šicí stroj a fascinovala mě výroba šatů. Našel jsem si proto Školu uměleckých řemesel a ta mi naprosto vyhovovala. Jsem vyučený krejčí scénických krojů a kostýmů, takže mám umělecký základ. Nejen teoreticky, ale i prakticky jsem tvořil kostýmy pro divadlo.
Toto řemeslo se odráží i na mé tvorbě, má prvky teatrálnosti a okázalosti. Díky studiu není moje tvorba pouze o moderním módním návrhářství, ale má podtón divadelnosti. Studium na Škole uměleckých řemesel, bylo nejlepší rozhodnutí, jaké jsem v životě udělal.


Jsi designérem již zmíněných 32 let, 24 let tvoříš pod vlastní značkou. Na kterou kolekci, kterou si vytvořil, vzpomínáš nejraději?

Nyní je kvůli covidu dost náročné období. Za více než rok jsme ztratili něco ze své vnitřní kreativity. I přesto jsem se snažil nezahálet, sledoval jsem, co se děje v módním byznysu v zahraničí. Tam se konaly velké přehlídky i přes současnou pandemickou situaci. Tam jdou trendy dál dopředu. Módní designéři se u nás snažili zejména přežít. Vypadl jsem z koloběhu svých přehlídek, které jsem dělal dvakrát do roka. Nemohu říct, že bych byl na některou více hrdý než na jinou. Každá měla svůj příběh, svůj prostor a vlastní prezentaci. Když se nyní zpětně podívám na své staré přehlídky, je přímo neuvěřitelné, jaké krásné věci se dělaly. Nejen ty, které jsem vytvořil já, ale i moji kolegové. Chybí mi atmosféra přehlídek a nadšení, s jakým chodili na prohlídky diváci. Designéři byli schopni vytvořit úžasné kolekce. Nyní bude těžší vrátit se do starých kolejí. Asi začnu online přehlídkami, jak to dělají všichni ostatní. Energie a zpětná vazba, kterou designér dostal od diváků, přijde pouze v podobě mailů a sms zpráv. I to je hezké povzbuzení do práce. Pokud se mohu pochlubit, tak v mém ateliéru nevisí ani jeden kousek z mých kolekcí. To je ten největší úspěch a velká radost, že se vždy všechno prodalo.


Dedoles poprvé spolupracuje na kolekci se známým módním designérem a jsi jím právě ty. Jak tato spolupráce začala?

Naše spolupráce začala vtipně, protože já jsem oslovil Dedoles, ne Dedoles mě. 😊 Když jsem se podíval na Dedoles webovou stránku, zaujalo mě, že neprodává pouze ponožky, ale množství dalších produktů. Všiml jsem si, že připravují nové kolekce plavek a spodního prádla, což se mi moc líbilo. Řekl jsem si, že ponožky mohou být segment, který můžeme spolu řešit kdykoliv. Spíš mě upoutala představa vytvoření společné letní kolekce s touto rozrůstající se slovenskou firmou se zvučným jménem, která má v reklamě tři tančící křečky. Na tomto příkladu je vidět, že tři obyčejní křečci dokážou člověka zaujmout natolik, že začne společnost, která je za nimi, blíže sledovat. V Dedoles jsem se našel a pomyslel jsem si, že společná kolekce by mohla fungovat. Jsem velmi rád za tuto spolupráci.


Jak probíhala spolupráce s Dedoles na nové kolekci?

Snažili jsme se uchopit, jak by měla celá kolekce vypadat. Chtěli jsme udělat dámské a pánské plavky, postupně se k nim přidávaly doplňky, které se hodí k letnímu období, např. klobouček, který je velmi trendy a nosí se nejen v létě, ale po celý rok, plážová taška, košilové šaty a v neposlední řadě pantofle. Pro mě bylo prvořadé, aby měla kolekce můj podpis. Dříve jsem vytvořil černobílou kolekci, která je známá a oblíbená. Motiv černobílých vzorů jsem navrhoval, když jsem slavil 20 let mé značky. Samozřejmě jsme je pro potřeby letní kolekce jemně upravili do modernější podoby. Chtěl jsem, aby mou tvorbu lidé znali i ve světě, nejen na Slovensku. Jelikož Dedoles působí ve dvaceti zemích Evropy, vyňal jsem z motivů svou tvář, kterou by v zahraničí zákazníci pravděpodobně neznali. Hledali jsme společný jmenovatel, a protože Dedoles má letos letní kolekci ve znamení neonu, tak jsme do černobílé kombinace dosadili neonově-limetkovou barvu. Co je specifické, tak jedny dámské plavky, a i klobouček jsou oboustranné a tedy variabilní. Lidé si mohou s kolekcí vyhrát. Myslím, že si na své přijdou dámy i pánové.


Co tě při tvorbě nové kolekce motivuje a inspiruje?

Vždy si projdu kolekce svých oblíbených návrhářů. Podívám se na trendy a značky, které mě nejvíce zajímají, vypíchnu prvky a pospojuji je s aktuálními trendy. Nápady pak aplikuji na svou klientelu. Přizpůsobím je a předělám po svém. Tvorba nové kolekce je velmi příjemný, i když velmi zdlouhavý proces. Nejtěžší je vytvořit první model. Když se vytvoří, tak se většinou na přehlídce ani nepoužije, ale někdy ho tam rád propašuji. 😊



Je o tobě známo, že při tvorbě používáš rád bílo-černou kombinaci. Co bylo inspirací při tvorbě této kolekce?

Poslední roky mám velmi rád bíločerné kombinaci, je to ideální barevná varianta pro mě a mou tvorbu. A pro lidi nejpohodlnější. Kombinaci bílé a černé jsem spojil do jednoho, a tak vznikla tato letní kolekce. Nejsou to jen bílé kousky s černým potiskem, ale jsou propojeny. Inspirací mi byl můj potisk, který používám už několik let, ale při společné kolekci s Dedoles jsme tento potisk upravili. Je originální a použitelná pouze pro Dedoles. Potisk, jehož součástí je i moje tvář, možná ještě někdy, pokud bude zájem, vytáhnu na světlo světa.